Terwijl de meeste mensen er nog vaak voor kiezen om per vliegtuig of auto naar Tirol in Oostenrijk te reizen, biedt de nachttrein (ofwel Nightjet) een unieke ervaring en een milieuvriendelijk alternatief. In dit artikel neem ik je mee op ons treinavontuur en deel ik mijn ervaring met de nachttrein van Nederland naar Tirol in Oostenrijk.

Met de ÖBB nachttrein naar Tirol in Oostenrijk

Geen volle luchthavens of rijen aanschuiven aan de security. Geen files met de auto. Maar uitgerust en relax aankomen op onze bestemming. Pal in het centrum van Innsbruck. En met een duurzaam vervoermiddel. Dat is de bedoeling van onze reis met de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk.

Met de ÖBB nachttrein geraak je op meer dan 25 plekken in Europa. Wij nemen de trein van Amsterdam naar Innsbruck. Die rijdt dagelijks en vertrekt rond 19 uur in Amsterdam en komt tegen 9u15 ‘s ochtends aan in Innsbruck. Een rit van ongeveer 14 uur, waarvan je het grootste deel hopelijk slaapt.

Vanuit Brussel geraak je met de nachttrein niet rechtstreeks in Innsbruck, maar wel bijvoorbeeld in Wenen. Deze trein rijdt drie keer per week. Ook deze rit duurt ongeveer 14 uur.

Met de auto op de nachttrein naar Oostenrijk? Kan ook!

De ÖBB nachttrein vervoert op sommige trajecten zelfs je auto, maar spijtig genoeg niet helemaal van Nederland naar Tirol in Oostenrijk. Wel bijvoorbeeld voor het traject tussen Hamburg en Innsbruck. Meer info vind je hier.

Mijn ervaring met de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk

Vanuit Antwerpen in België is treinstation ‘s-Hertogenbosch de beste optie om met de nachttrein rechtstreeks naar Tirol in Oostenrijk te bollen. Ik kies dus om daar op te stappen. Opstappen in Amsterdam of Utrecht kan ook.

In het station van ‘s-Hertogenbosch is een Hema en een Albert Heijn aanwezig. Hier koop ik nog wat snacks voor onderweg. Ook oordopjes, zeep en andere handige reisgadgets kan je hier kopen.

Opstappen en wegwezen

Daar is ie dan, stipt om 20u09. Bij het binnengaan in het slaaprijtuig zitten mijn twee onbekende kompanen al netjes in hun stoel. ‘Wat is het hier claustrofobisch!’, was mijn eerste gedachte. Want de ruimte om te bewegen en koffers op te bergen is héél beperkt.

Zeker met drie personen is het in een slaaprijtuig erg krap. Het lijkt ook alsof het er helemaal niet op voorzien is. Er zijn twee stopcontacten en aan het tafeltje is maar plek voor twee personen.

Op mijn stoel ligt er een zakje klaar met oordoppen, slaapmasker, snacks, slippers, een handdoek en twee flesjes water. Al is die handdoek eerder een washandje. Neem dus zeker nog een ‘echte’ handdoek mee als je van plan bent om je te wassen.

Eten aan boord van de nachttrein naar Oostenrijk

Het is ook mogelijk om avondeten te bestellen op de trein. Zo kan je onder andere spaghetti, sandwiches en snacks bestellen.

De conductrice komt zich voorstellen en vraagt om het ontbijtformulier in te vullen. Ik mag zes items kiezen. Meer dan genoeg. Om 22 uur keert ze terug om de bedden op te maken.

De rijtuig types op de nachttrein naar Oostenrijk

De eerste uren verken ik de trein. Helaas is er geen rijtuig met een restaurant of lounge. Ik weet ook niet of het de bedoeling is dat je zomaar in andere wagons mag gaan rondneuzen, maar mijn nieuwsgierigheid is niet te stoppen.

Daardoor kreeg ik wel een goed beeld van de verschillende rijtuig types. Er zijn drie opties voor de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk:

Zitrijtuig: De goedkoopste categorie zijn de zitplaatsen. In een zitrijtuig passen maximum zes personen. Als je er effectief met zes zit, lijkt me dit niet aan te raden. De zetels kunnen wel plat, dus als je hier alleen of met een paar personen zit, lijkt het me nog wel te doen. Ontbijt is niet inbegrepen.

Ligrijtuig: De middelste categorie zijn de ligrijtuigen of couchettes. Beschikbaar voor vier of zes personen. Dit zijn slaapbanken in de stof en materiaal van een treinstoel. Het wordt voornamelijk geboekt door families. Lakens en een basic ontbijt zijn inbegrepen.

Slaaprijtuig: De derde en meest comfortabele optie is het slaaprijtuig, met echte bedden. Je hebt slaaprijtuigen voor één, twee of drie personen. Mannen en vrouwen worden gescheiden, tenzij je een privé slaaprijtuig boekt. Ik sliep er met twee andere onbekende vrouwen.

Lakens, à la carte ontbijt en en een kleine wastafel in de kamer zijn inbegrepen. Er bestaan zelfs deluxe slaaprijtuigen met privé-douche en toilet.

Slapen op de nachttrein naar Oostenrijk

Rond 22 uur worden onze stoelen omgetoverd tot drie echte bedden. Hiervoor moet eerst al onze bagage naar buiten.

De wastafel in de kamer is niet echt een meerwaarde, want de ruimte is zo krap dat we liever onze tanden gaan poetsen in de gedeelde badkamer. Zowel vooraan als achteraan in de wagon bevindt zich nog een badkamer met toilet, wastafel en douche.

Er wordt gevraagd om de deur van het slaaprijtuig ‘s nachts altijd op slot te doen. Met de deur toe krijgen we het echter al snel benauwd. Drie bedden kort boven elkaar is een beetje teveel van het goede. Rechtop zitten in bed lukt bijvoorbeeld net niet. Zeker als je lang bent is het niet zo comfortabel.

Ik hou toch enkele blauwe plekken over aan deze treinrit.

De matrassen zijn wel redelijk comfortabel. Elk bed heeft ook een nachtlampje en, uitgezonderd het onderste bed, een veiligheidsnet zodat je er niet uit kan vallen. Want de trein wiebelt best hard. Vergelijk het een beetje met turbulentie in een vliegtuig.

Al wiebelend de nacht in

Als ik voor het slapen gaan nog even de benen wil strekken in de gang van de trein, word ik door de conductrice onmiddellijk aangemaand dat ik de gang niet mag blokkeren. Het gewiebel maakt het ook moeilijk om recht te lopen in de zeer smalle gang. Ik hou toch enkele blauwe plekken over aan deze treinrit.

Slapen lukt echter beter dan verwacht. Ondanks dat de trein regelmatig stopt ‘s nachts was het er verrassend stil. Of mijn oordoppen zijn van uitstekende kwaliteit, dat kan ook.

Goedemorgen!

Rond 7 uur wordt er luid op de deur gebonkt. Tijd voor ons ontbijt. De conductrice is in stressmodus. Gelukkig zijn er al enkele andere toeristen afgestapt en wordt ons ontbijt in een reeds verlaten slaaprijtuig klaargezet.

Met drie naast elkaar ontbijten lukt nog net, maar comfortabel is het niet. Al hoort het allemaal bij de beleving, want een leuke ervaring is het zeker.

Onderweg staat onze trein regelmatig stil. Af en toe valt de elektriciteit uit. Daardoor komen we ongeveer 45 minuten later aan dan gepland. Omdat ik bijna heel de nacht sliep, vloog de tijd wel voorbij.

Conclusie van de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk

Is de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk voor herhaling vatbaar? Zeker wel! Het is niet alleen een stressvrije manier van reizen, maar het is ook gewoon een bijzondere en ontspannende ervaring. Probeer het dus zeker zelf eens!

Een zitrijtuig met zes personen is niet aan te raden. Heel de nacht al zittend slapen? Dan kom je gebroken aan op je bestemming.

Het slaaprijtuig was echter comfortabeler dan verwacht. Kies dan wel best voor een slaaprijtuig met één of maximum twee bedden. Met drie is het toch echt iets te krap.

Tip: Geef bij het boeken je voorkeur door voor het onderste bed. Je hebt meer ruimte en het is de enige plek waar je door het raam naar buiten kan kijken.

De pluspunten van de nachttrein

  • Milieuvriendelijk alternatief voor de wagen en het vliegtuig;
  • Hotel en transport in één;
  • Uitgerust aankomen ‘s morgens op je bestemming;
  • Stressvrij (geen files);
  • Je kan de tijd in de trein gebruiken om te werken;
  • Ontbijt en avondmaal beschikbaar.

De minpunten van de nachttrein

  • Er is geen WIFI op de trein;
  • Krap;
  • Niet altijd betrouwbaar als je meerdere connecties hebt;
  • Hoe meer comfort, hoe duurder.

Wat kost het om met de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk te reizen?

De prijzen voor de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk verschillen per categorie. Voor een zitplaats betaal je bijvoorbeeld veel minder dan voor een bed in een slaaprijtuig. De prijs hangt ook af van de periode en hoe lang je op voorhand boekt.

Ik boekte pas twee weken op voorhand. Hiervoor betaalde ik 148 EUR voor een bed in een slaaprijtuig van drie personen. Bekijk de actuele prijzen via de officiële website van ÖBB.

Tip: De verkoop begint normaal gezien 180 dagen voor de afreisdatum. Probeer zo vroeg mogelijk te boeken voor de goedkoopste prijs!

Op wintersport of naar Wenen met de nachttrein?

Eens aangekomen in Innsbruck zijn de opties eindeloos. Verken het gezellige Innsbruck of reis verder door naar een andere bestemming. Vanuit Innsbruck zijn er tal van opties! Kies bijvoorbeeld voor een citytrip in Wenen, of ga skiën in Kuhtaï.

Zoek je liever de rust op? Kies dan voor een vakantie in het prachtige Kaunertal in Tirol.

Vind toffe hotels in Innsbruck

5/5 - (2 stemmen)
author-sign

2 Comments

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit wil je misschien ook lezen :