Terwijl de meeste mensen er nog vaak voor kiezen om per vliegtuig of auto naar Oostenrijk te reizen, biedt de nachttrein (ofwel Nightjet) een unieke ervaring en een milieuvriendelijk alternatief. In dit artikel neem ik je mee op ons treinavontuur en deel ik mijn ervaring met de nachttrein naar Oostenrijk.

Met de Nightjet nachttrein naar Innsbruck of Wenen

Geen volle luchthavens of rijen aanschuiven aan de security. Geen files met de auto. Maar uitgerust en relax aankomen op onze bestemming. Pal in het centrum van Innsbruck. En met een duurzaam vervoermiddel. Dat is de bedoeling van onze reis met de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk.

Met de Nightjet van ÖBB geraak je op meer dan 25 plekken in Europa. Wij nemen de trein van Amsterdam naar Innsbruck. Die rijdt dagelijks en vertrekt rond 19 uur in Amsterdam en komt tegen 9u15 ’s ochtends aan in Innsbruck. Een rit van ongeveer 14 uur, waarvan je het grootste deel hopelijk slaapt.

Vanuit Brussel geraak je met de Nightjet nachttrein niet rechtstreeks in Innsbruck. Daarvoor moet je de European Sleeper nemen. Je geraakt met de Nightjet vanuit Brussel bijvoorbeeld wel in Wenen of Salzburg.

Bestemming om te bezoeken als je met de nachttrein naar Oostenrijk reist:
Tips voor een vakantie in Kaunertal met de nachttrein
Ga skiën in het kleinschalige skigebied Glungezer

Review van de nachttrein naar Oostenrijk

Omdat we met de nachttrein naar Innsbruck in Oostenrijk reizen, stappen we op in Nederland. Treinstation ‘s-Hertogenbosch de beste optie voor mij om met de nachttrein rechtstreeks naar Innsbruck te bollen. Ik kies dus om daar op te stappen. Opstappen in Amsterdam of Utrecht kan ook.

In het station van ‘s-Hertogenbosch is een Hema en een Albert Heijn aanwezig. Hier koop ik nog wat snacks voor onderweg. Ook oordopjes, zeep en andere handige reisgadgets kan je hier kopen.

Ontdek hier meer handige reisgadgets voor op vakantie

Instappen en wegwezen

Daar is ie dan, stipt om 20u09. Bij het binnengaan in het slaaprijtuig zitten mijn twee onbekende kompanen al netjes in hun stoel. ‘Wat is het hier claustrofobisch!’, was mijn eerste gedachte. Want de ruimte om te bewegen en koffers op te bergen is héél beperkt.

Zeker met drie personen is het in een slaaprijtuig erg krap. Het lijkt ook alsof het er helemaal niet op voorzien is. Er zijn twee stopcontacten en aan het tafeltje is maar plek voor twee personen.

Wat is het hier claustrofobisch, was mijn eerste gedachte. Want de ruimte om te bewegen en koffers op te bergen is héél beperkt.

Op mijn stoel ligt er een zakje klaar met oordoppen, slaapmasker, snacks, slippers, een handdoek en twee flesjes water. Al is die handdoek eerder een washandje. Neem dus zeker nog een ‘echte’ handdoek mee als je van plan bent om je te wassen.

Eten aan boord van de nachttrein naar Oostenrijk

Het is ook mogelijk om avondeten te bestellen op de trein. Zo kan je onder andere spaghetti, sandwiches en andere snacks bestellen.

De conductrice komt zich voorstellen en vraagt om het ontbijtformulier in te vullen. Ik mag zes items kiezen. Meer dan genoeg. Om 22 uur keert ze terug om de bedden op te maken.

Rijtuig types op de nachttrein naar Oostenrijk

De eerste uren verken ik de trein. Helaas is er geen rijtuig met een restaurant of lounge. Ik weet ook niet of het de bedoeling is dat je zomaar in andere wagons mag gaan rondneuzen, maar mijn nieuwsgierigheid is niet te stoppen.

Daardoor kreeg ik wel een goed beeld van de verschillende rijtuig types. Er zijn drie opties op de Nightjet nachttrein naar Oostenrijk:

  1. Zitrijtuig: De goedkoopste categorie zijn de zitplaatsen. In een zitrijtuig passen maximum zes personen. Als je er effectief met zes zit, lijkt me dit niet aan te raden. De zetels kunnen wel plat, dus als je hier alleen of met een paar personen zit, lijkt het me nog wel te doen.
  2. Ligrijtuig: De middelste categorie zijn de ligrijtuigen of couchettes. Beschikbaar voor vier of zes personen. Dit zijn slaapbanken in de stof en materiaal van een treinstoel. Het wordt voornamelijk geboekt door families.
  3. Slaaprijtuig: De derde en meest comfortabele optie is het slaaprijtuig, met echte bedden. Je hebt slaaprijtuigen voor één, twee of drie personen. Mannen en vrouwen worden gescheiden, tenzij je een privé slaaprijtuig boekt. Ik sliep er met twee andere onbekende vrouwen.

Lakens, à la carte ontbijt en en een kleine wastafel in de kamer zijn inbegrepen. Er bestaan zelfs deluxe slaaprijtuigen met privé-douche en toilet.

Slapen op de nachttrein naar Oostenrijk

Rond 22 uur worden onze stoelen omgetoverd tot drie echte bedden. Hiervoor moet eerst al onze bagage naar buiten.

De wastafel in de kamer is niet echt een meerwaarde, want de ruimte is zo krap dat we liever onze tanden gaan poetsen in de gedeelde badkamer. Zowel vooraan als achteraan in de wagon bevindt zich nog een badkamer met toilet, wastafel en douche.

Er wordt gevraagd om de deur van het slaaprijtuig ’s nachts altijd op slot te doen. Met de deur toe krijgen we het echter al snel benauwd. Drie bedden kort boven elkaar is een beetje teveel van het goede. Rechtop zitten in bed lukt bijvoorbeeld net niet. Zeker als je lang bent is het niet zo comfortabel.

De matrassen zijn wel redelijk comfortabel. Elk bed heeft ook een nachtlampje en, uitgezonderd het onderste bed, een veiligheidsnet zodat je er niet uit kan vallen. Want de trein wiebelt best hard. Vergelijk het een beetje met turbulentie in een vliegtuig.

Al wiebelend de nacht in

Als ik voor het slapen gaan nog even de benen wil strekken in de gang van de trein, word ik door de conductrice onmiddellijk aangemaand dat ik de gang niet mag blokkeren. Het gewiebel maakt het ook moeilijk om recht te lopen in de zeer smalle gang. Ik hou toch enkele blauwe plekken over aan deze treinrit.

Slapen lukt echter beter dan verwacht. Ondanks dat de trein regelmatig stopt ’s nachts was het er verrassend stil. Of mijn oordoppen zijn van uitstekende kwaliteit, dat kan ook.

Ontbijt en aankomst in Innsbruck

Rond 7 uur wordt er luid op de deur gebonkt. Tijd voor ons ontbijt. De conductrice is in stressmodus. Gelukkig zijn er al enkele andere toeristen afgestapt en wordt ons ontbijt in een reeds verlaten slaaprijtuig klaargezet.

Met drie naast elkaar ontbijten lukt nog net, maar comfortabel is het niet. Al hoort het allemaal bij de beleving, want een bijzondere ervaring is het zeker.

Onderweg staat onze trein regelmatig stil. Af en toe valt de elektriciteit uit. Daardoor komen we ongeveer 45 minuten later aan dan gepland. Omdat ik bijna heel de nacht sliep, vloog de tijd wel voorbij.

Conclusie van de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk

Is de nachttrein naar Oostenrijk voor herhaling vatbaar? Niet echt, want er kan een hele hoop mislopen. Soms ontbreekt er een wagon en heb je geen plaats. En zelf hebben wij al meegemaakt dat onze trein geannuleerd werd wegens te slecht weer.

Een zitrijtuig met zes personen is al helemaal niet aan te raden. Heel de nacht al zittend slapen? Dan kom je gebroken aan op je bestemming.

Het privé-slaaprijtuig is ook comfortabeler, maar de faciliteiten blijven ondermaats en verouderd. Kies dus best voor een slaaprijtuig met één of maximum twee bedden. Met drie is het toch echt iets te krap. Als er nieuwere treinen beschikbaar zijn en de betrouwbaarheid verbetert, proberen we het wel zeker eens opnieuw.

Tip! Geef bij het boeken je voorkeur door voor het onderste bed. Je hebt meer ruimte en het is de enige plek waar je door het raam naar buiten kan kijken.

Voordelen van de nachttrein

  • Milieuvriendelijk alternatief voor de wagen en het vliegtuig;
  • Hotel en transport in één;
  • Uitgerust aankomen ’s morgens op je bestemming;
  • Stressvrij (geen files);
  • Je kan de tijd in de trein gebruiken om te werken;
  • Ontbijt en avondmaal beschikbaar.

Nadelen van de nachttrein

  • Er is geen WIFI op de trein;
  • Krap;
  • Verouderde treinstellen en faciliteiten;
  • Niet altijd betrouwbaar als je meerdere connecties hebt;
  • Hoe meer comfort, hoe duurder.

Wat kost het om met de nachttrein naar Tirol in Oostenrijk te reizen?

De prijzen voor de nachttrein naar Oostenrijk verschillen per categorie. Voor een zitplaats betaal je bijvoorbeeld veel minder dan voor een bed in een slaaprijtuig. De prijs hangt ook af van de periode en hoe lang je op voorhand boekt.

Ik boekte pas twee weken op voorhand. Hiervoor betaalde ik 148 EUR voor een bed in een slaaprijtuig van drie personen.

Bekijk de actuele prijzen via de officiële website van ÖBB

Naar Wenen en Innsbruck met de nachttrein

Eens aangekomen in Innsbruck zijn de opties eindeloos. Verken het gezellige Innsbruck of reis verder door naar een andere bestemming. Vanuit Innsbruck zijn er tal van opties! Kies bijvoorbeeld voor een citytrip in Wenen, of ga skiën in Kuhtaï.

Meer tips voor een vakantie in Oostenrijk:
Skiën in Kühtai, nabij Innsbruck
Bezoek het prachtige Raurisertal en Nationaal Park Hohe Tauern

5/5 - (5 stemmen)
author-sign

4 Comments

  1. Wij , echtpaar rond 70 jr,doen dit al jaren ,maar helaas is de betrouwbaarheid erg achteruit gegaan.Kort voor vertrek afgelopen jaar reis geannuleerd,dan weer anderhalf uur later dat de reis toch. doorging .Op de terugweg zat ons treinstel er niet bij Gelukkig na aandringen dat we geen extra overnachting wilden ,een andere plek in de trein aangewezen gekregen.
    Dus was geen “stress arme”reis.
    Nu huiverig om weer te boeken

    1. Het klopt inderdaad dat er tegenwoordig veel problemen zijn met de nachttreinen. Zelf hadden wij onlangs ook niet zo’n prettige ervaring met de Nightjet. Daarom heb ik de conclusie in ons artikel aangepast. Bedankt om je eigen ervaring met ons te delen 🙂

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit wil je misschien ook lezen :