Als je vlucht is vertraagd of geannuleerd, dan heb je vaak recht op een compensatie. En die bedragen kunnen aardig oplopen. Maar cadeau krijg je die spijtig genoeg niet. Toch loont het echt de moeite om erachter aan te gaan. Een vakantie in het water zien vallen is immers geen fijne ervaring. Ontdek hier op welke compensatie je recht hebt als je vlucht vertraagd of geannuleerd is, en wat je hiervoor moet doen.

Mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd, wat nu?

Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is dan heb je waarschijnlijk recht op een compensatie. Heb je vernomen dat je vlucht vertraagd of geannuleerd is? Neem dan eerst en vooral contact op met de vliegmaatschappij of touroperator.

Zij zorgen normaal gezien voor een gepaste oplossing. Dat kan gaan van gratis airmiles, tot een voucher of zelfs een financiële compensatie. Sommige maatschappijen hebben een balie op de luchthaven waar je terecht kan.

Als de wachttijden aan de telefoon oplopen, probeer dan andere kanalen te gebruiken zoals Instagram, Facebook, Whatsapp of X. Zeker die laatste gebruiken wij vaak om contact op te nemen met maatschappijen. Blijf vooral kalm, pech hoort soms bij het reizen. Maar maak ook gebruik van je rechten als passagier om een compensatie te ontvangen indien je vlucht vertraagd of geannuleerd is.

Op welke compensatie heb je recht als je vlucht vertraagd of is?

De compensatie waar je recht op hebt hangt af van verschillende factoren zoals het aantal uren vertraging, de afstand van je vlucht en de reden van de vertraging. Veel passagiers zijn echter niet op de hoogte van hun rechten. Daarom zetten we ze hieronder nog eens op een rijtje.

Minder dan twee uur vertraging

Heeft je vlucht minder dan twee uur vertraging? Dan heb je geen recht op een compensatie. Het enige dat je dan kan doen is wachten. Ga iets drinken, kijk een film of tel de vliegtuigen. Er zijn slechtere plaatsen om je tijd door te brengen moet je maar denken.

Zorgplicht vanaf twee uur vertraging

Bij meer dan 2 uur vertraging heeft de vliegmaatschappij een zorgplicht. Dan heb je bijvoorbeeld recht op een maaltijdvoucher, hotelovernachting (inclusief vervoer) en telefoongesprekken. Vaak moet je dit jammer genoeg wel zelf vragen aan de vliegmaatschappij. Ook in het geval van overmacht heb je recht op zorgplicht.

Financiële compensatie vanaf 3 uur vertraging

Als je vlucht meer dan 3 uur vertraging (aankomsttijd) heeft of geannuleerd wordt in minder dan 14 dagen voor vertrek, dan heb je bijkomend recht op een financiële compensatie. In de EU regelt Verordening (EG) nr. 261/2004 de rechten van passagiers bij vluchtvertragingen, annuleringen en instapweigering.

Volgens deze verordening krijg je vanaf 3 uur vertraging een financiële compensatie, afhankelijk van de afstand van de vlucht:

  • 250 EUR/p.p. compensatie voor vluchten naar bestemmingen tot en met 1.500 km
  • 400 EUR/p.p. compensatie voor vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU en voor andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
  • 600 EUR/p.p. compensatie voor vluchten van meer dan 3.500 km.

Let op! Dit geldt enkel voor Europese vliegmaatschappijen die vertrekken of aankomen in een EU-land. Voor vluchten buiten de EU geldt een andere regelgeving.

Terugbetaling van je vliegticket vanaf 5 uur vertraging

Heb je meer dan 5 uur vertraging? Dan is het misschien niet meer de moeite om te vertrekken. In dat geval kan je ook een terugbetaling van je vliegticket vragen. Als je onderweg ergens vastzit en je wil toch terugkeren naar je vertrekpunt, dan moet de vliegmaatschappij een retourticket voorzien.

Scoor goedkope vliegtickets via onze vakantiedeals pagina

Wat als je vlucht geannuleerd is?

Ook als je vlucht geannuleerd is heb je recht op deze compensaties. Bovendien moeten ze een alternatieve vlucht aanbieden zonder extra kosten. Accepteer je deze niet? Dan heb je recht op een terugbetaling van de vlucht. Boek nooit zelf een nieuwe vlucht via een andere maatschappij, want dan kan het zijn dat je deze kosten niet recupereert.

Wat is overmacht?

Er zijn enkele uitzonderingen waarvoor een vliegmaatschappij niet verplicht is om een compensatie te voorzien in het geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht. Die reden heet overmacht. Die overmacht geldt echter niet voor de zorgplicht, want daar heb je altijd recht op als je meer dan 2 uur vertraging hebt.

Enkele voorbeelden van overmacht zijn:

  • weersomstandigheden
  • politieke conflicten
  • terroristische dreiging
  • stakingen van derden

Bij overmacht is de vliegmaatschappij niet verplicht om een financiële compensatie of alternatieve vlucht aan te bieden. Toch doen ze dat soms, maar je kan hen ook altijd zelf contacteren om te bekijken wat er mogelijk is.

Goed om te weten: technische problemen vallen niet onder overmacht, ook al zal de vliegmaatschappij soms anders beweren.

Wat te doen in Cyprus: Vliegtuigen spotten op Mackenzie Beach - Vlucht vertraagd? Zo krijg je een compensatie!

Hoe vraag je een financiële compensatie aan als een vlucht is vertraagd of geannuleerd?

Uit eigen ervaring weten we dat een financiële compensatie krijgen, als je vlucht vertraagd of geannuleerd, niet eenvoudig is. Het kost een vliegmaatschappij heel wat geld en ze doen er alles aan om alternatieven aan te bieden. Of ze reageren traag, waardoor veel mensen afhaken.

Ga ook zeker niet akkoord met gratis airmiles of vouchers als je recht hebt op een financiële compensatie.

Na 4 maanden mailen, bellen en aandringen, lukte het ons uiteindelijk om 600 EUR/p.p. te ontvangen, nadat onze vlucht werd geannuleerd. Daarnaast kregen we ter plaatse een hotelovernachting, eten en een nieuwe vlucht aangeboden. In onderstaand stappenplan lees je hoe je een financiële compensatie kan eisen.

Stappenplan om een financiële compensatie te eisen

  1. Bewaar je instapkaart, bagagelabel en reservatienummer
  2. Maak foto’s en video’s van de situatie
  3. Zorg dat je een bewijs hebt van de reden van de annulatie of vertraging van de vlucht
  4. Ga naar de balie van de maatschappij op de luchthaven als die er is. Of neem contact op via het klachtenformulier dat je vindt op de website van de vliegmaatschappij
  5. Laat weten dat je je rechten kent en verwijs naar de Europese verordening
  6. Vul het EU Complaint Form in en voeg het als bijlage toe aan je klacht
  7. Voeg betaalbewijzen toe als je extra kosten hebt gemaakt voor bijvoorbeeld kledij of hygiënische producten
  8. Als ze niet reageren of een compensatie weigeren, contacteer dan de nationale instanties. Ook als je niet zeker weet waar je recht op hebt, kan je hen contacteren.

Tip! Geen zin om alles zelf te regelen? Dien een claim in via MyAirClaim, want zij werken met experts die veel ervaring hebben. In ruil krijgen zij dan een commissie, maar het bespaart je heel wat werk en stress!

Hier moet je op letten als je vlucht geannuleerd of vertraagd is

Voor onze rondreis in Oman vlogen we vanuit Brussel via Istanbul naar Muscat. In Istanbul ging het voor ons mis. Alle vluchten van Turkish Airlines werden geannuleerd wegens technische problemen met hun IT-systeem. We kregen een gratis hotelovernachting aangeboden en onze vlucht werd verplaatst naar 24 uur later.

Een gratis hotelovernachting klinkt leuk, maar dat is het niet. Onze koffer bleef bijvoorbeeld achter op de luchthaven, zodat we geen kleding of andere spullen hadden. We verloren ook een dag in Oman, een hotelovernachting en we moesten onze huurauto herboeken. En om alles te regelen liepen de telefoonkosten op tot 70 EUR.

Een heel gedoe dus om alles te regelen. Zorg dat je iedereen op de hoogte brengt om bijkomende kosten te vermijden. Koop een eSIM via Airalo voor mobiele data als je buiten de EU reist en gebruik de code TRIHN6478 voor 3$ korting. Ontdek hier meer over het gebruik van een eSIM.

5/5 - (2 stemmen)
author-sign

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit wil je misschien ook lezen :